Samhällskunskap

Magnus Betnér var den som fick upp mina ögon för jämnställdhetn och feminism. Han själv är feminist och vill ha jämnställdhet i samhället. Snygg är han på köpet. Haha

Sitter i skolan nu och har samhällskunskap. Jag ska skriva om feminismen istället. :D
Såg nyss en kortfilm om feminismen, vilket var väldigt intressant. Nu har jag ett helt annat perspektiv av det. Dock så visste jag redan vad det var men nu fick jag lite mer detaljer.
Programledaren pratade med en kille som jobbar i BR leksaker-butik. Och han som jobbade där tyckte att både tjejer och killar skulle leka med både kill-tjejgrejer. Det tycker jag han har helt rätt i. Man måste börja redan vid barnen för att få det mer jämnställt i samhället. Han valde ut en killgrej och en tjejgrej i affären, gick ut i gallerian och frågade en liten kille pån 9-11 år vilken av leksakerna han ville ha. Och självklart tog han killgrejen, nån bil eller nåt. Och när han hade gått så sa han: Även om han jättegärna velat ha denna dockan, så hade han inte vågat.
Jag tyckte det var hemskt när han sa det. Samhället är så himla indelat på tjejer - killar, killar ska leka med bilar & tjejer ska leka med barbies. punkt slut. Visst, ingen hade väl brytt sig om en flicka på 10 år hade tagit bilen, men hade pojken tagit dockan så hade det blivit ett himla rabalder. Det är så jag inte vill att det ska vara. Man ska få leka med vad man vill och inga dumma stereotyper ska bestämma.
Får jag någon gång ett barn ¨så ska jag lära henne/honom att ingenting är rätt och fel och att han/hon får leka med vad den vill och ha på sig vad den vill. Får jag en flicka ska hon fan inte bara få rosa och glitter. Mamma och andra i släkten ska köpa olika.

Min dotter/son ska få veta att jämnställdhet är viktigt i samhället för mig och att man ska få vara som man vill utan att man ska bli utanför på något sätt.

Nu måste jag fortsätta jobba, Ville bara skriva av mig lite. Hehe
Puss! /S.

Kommentarer
Postat av: Lucas "Dracc" Eriksson

Feminism är massa intressant. :D

Dock tror jag inte att din tös skulle slippa rosa saker. :D Däremot kan jag tänka mig att en eventuell pojkspoling skulle få stå ut med rosa saker överallt om han hade dig som moder. :D <3

2009-11-25 @ 19:16:58
URL: http://dracc.se
Postat av: Sophie

hahaha typ :D Om jag nu ska ha nån liten jobbig sak på två ben...

<3

2009-11-25 @ 19:44:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback