Bebis? :O

Jag är gravid.
Nej, skojar bara. Men ibland önskar jag att jag var det. Dock hade jag inte velat vara ensam om barnet, utan en pappa hade varit ett måste-alternativ för mig. Jag har tittat mycket på "16 and pregnant", "Unga mödrar" och "Teen mom" och det är jobbigt, dyrt och sena nätter. Så jag kommer inte ha en unge förrän jag slutat skolan iallafall. Har satt en ålder på att jag ska vara minst 22. Innan dess känns det bara fel. Dessutom, är man gravid under 19, 20 årsåldern så blir man stämplad som galen. (Om man behåller barnet alltså). Jag tycker med det är ganska galet att behålla ett barn när man är sidådär 15, 16 år som faktiskt många gör. Jag själv skulle aldrig göra det. Jag har sagt till mamma och pappa och vänner att jag vill ha ett barn nu, men det betyder absolut inte att jag SKA bli gravid för det. Det är helt olika saker.
Att ha ett barn är inte bara de söta sakerna som att mysa med ungen, mata, leka utan det är dyrt att ha ett barn, speciellt då om man är bara ett barn själv sådär 16 år. Ingen inkomst, inget jobb. Okej, studiebidraget, men det räcker inte långt. Det ska köpas mat, blöjor, kläder, sjukvård (om det skulle vara nåt), leksaker, nappflaskor. Den listan kan bli lång.  Så om man väljer att behålla ett barn när man själv är i tidig ålder så bör man tänka efter ett par gånger. Det är inte bara glädje. Tyvärr är det så.
Men innan ni mer känsliga personer blir sura på mig, speciellt om ni är vänner till mig, så vill jag säga att om någon av er är starka nog att behålla ett barn så är jag glad för er skull. :D

Ju mer jag skriver om detta ju mer tänker man på framtiden. Tänk mig gravid liksom... Med en stor mage... Och sedan går runt med en barnvagn på stan. Herregud! Haha!



Kommentarer
Postat av: I huvudet på en 19 årig mamma

hehe egentligen är det inte så jobbigt som att beskriver att ha barn :)

och visst, min son har varit och är väldigt lätt hanterligt.



man har inte bara studiebidrag som inkomst.

utan föräldrapenning på ca 4500 kr

barnbidrag 1020

är man ensam så får man även 1273 i underhåll.

och så får man oftast hjälp av soc om de skulle vara något som inte gick ihop :)



och man behöver inte alltid köpa det dyraste till sitt barn. man får helt enkelt prioitera sakerna man måste köpa och vad man skulle vilja köpa ;)

den dära söta klänningen eller dom dära snygga coola jeanse för ca 300 kr kanske man vill köpa. men har man råd? det är så man få titta :)



ammar man behöver man inte köpa nappflaskor och man ska vara glad om ungen ej tar napp, för det är en jädra kostnad!

men ah det är ju inte bar det du räknade upp utan det är ju vagn också, bilbarnstol ( som man oftast får hyra billigt från sjukhuset i 9 månader)

men efter det så måste man köpa en ny, ca 2-3000 där.

så visst det är dyrt, och itne alls farligt att be om hjälp :D



kram :)



2010-08-03 @ 19:20:46
URL: http://niicol3e.blogg.se/tillfallig/
Postat av: AndreasSchön

tja! min kusin och hans flickvän ska ha barn(tvillingar) nu i December, hon är 17 och han är 23..

2010-08-09 @ 15:39:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback